Friday, June 26, 2009

Xenia Lesniewski


XENIA LESNIEWSKI
свръхчувствителен хардкор

Фактите за набиране на начална скорост: Ксения е родена през 1985 във Франкфурт на Майн. Тя е художничка, илюстратор, аниматор, режисьор, пърформър. Миналата година през Дните на Късометражното кино в Оберхаузен спечели наградата на 3SAT за анимационния си филм SUPERSENSIBEL. Тази година отново получи награда- за видеоклипа EGODYSTON. Между тези две награди в биографията й намираме множество участия в различни филмови фестивали, самостоятелни и групови изложби, както и приличен брой отличия- достатъчно поводи да погледнем с интерес към това момиче.

А тя има какво да ни разкаже, довери ми се.

Работата на Кнесия е много комплексна. Тя работи с различни медии и източници, всеки от които внася различен интензитет и значение. Открояват се препратки както към класическата психоанализа, така и към стрийт-арта. Бунт, неприкрита агресия, смела вулгарност и много цветове се смесват в анималистични образи и многопластови текстове, накъсани изречения, недовършени истории, изписани четливо псувни, под които се разчита брутално искрената изповед на една млада жена.

Филма SUPERSENSIBEL Ксения описва като АНАЛ-из на детски изпражнения между чукането в задника и страха от смъртта. И ако при повечето модерни артисти сескуалната тематика е последната възможност да запълнят празното пространство за идеи и креативност, то при нашата героиня сексуалността е полиморфна и абсолютно неконвенционална: обвързана със страхове, срам и забрани. Ксения преминава границите на познатото и сигурното, задава неудобни въпроси и изблъсква баналната символика под микроскопа на подсъзнанието. Изживяно и потиснато се материализират във форма и движение.

Когато гледаш нейните картини или филми няма начин да останеш пасивен. Тя провокира директно и очаква твоята готовност да интерпретираш, да разчиташ, да търсиш и сглобяваш истории.

А модерните приказки са именно такива- нестабилни, чупливи и противоречиви.

Важна ли е мултимедиалността сама по себе си за твоята работа?
- Без значение, какво правя и с каква медия, аз стоя зад работата и искам да кажа нещо. Всъщност вземам решение за формата, но съдържанието е винаги от самото начало абсолютно ясно. Това е трудно, все едно да решавам, дали искам да крещя или да шептя. Разбира се, че формата е винаги зависима от контекста, в който дадена работа възниква, но също и от това, какво аз чуствам съвсем субективно в даден момент за истинско. Решавам, че в този момент сърцето ми ще произвежда тежки бийтове, а главата ми абстрактни типографски образи. За мен е важно телесното присъствие на моята работа и на мен самата. Пърформънсът, дигитален или в реално време, конструира още една връзка между мен и това, което създавам. Противоречията и пропадането играят важна роля в моята работа. Мултимедиалността просто подчертава това. Автобиографични елементи се смесват с фикция с един цялостен ансамбъл извън пространството. Това е хубаво. Мисля, че единствената истина е твоята истина.

Как възникват конкретните текстови послания?
- Моята работа възниква паралелно с моите лични преживявания, в интимното ми обкръжение. В процеса на работа възникват текстовите структури в моята логика. Неща, които ме занимават, които превръщат създаденото в симптом: спомени, обърквания, страхове. Всичко се наслагва и сгъстява. Интересува ме езикът като модел на мислене, граматиката и нашата подсъзнателна емоционална свързаност с нея. Едновременност на думи и образ, момент на съвършено разтвяряне, трепване.

Към какво си свръхчувствителна? Какво възбужда страх, а любов?
- Имам ужасен страх от смъртта, но точно този ужас ме кара да живея адски интензивно. Трябва да игнорирам болката, а от друга страна съм супер чувствителна. Страх ме е да отида на лекар, за да не чуя диагнозата. Ако пък той не открие нищо, аз не му вярвам. Зная, че съм смъртно болна. Правя аборт, защото обичам живота. Живея в кофа за боклук, защото главата ми е празна. Всичко е шибано и счупено. Страх ме е, че времето минава твърде бързо, припряно в борба срещу самия себе си. А всичко е така хубаво.


Links:

www.kurzfilmtage.de
www.xenia-lesniewski.de

1 comment:

bird said...

kak neveroqtno razpoznava dvijeshtata sila na vsichki hora(terror management theory), koqto e rqdko razpoznavaema - straha ot smyrtta, i go odushva v syzercavane na krasivoto i s prazni misli, s intenzivnost na bqsyt..